Spring naar de inhoud
Filter icon Filter

Het schooljaar is opnieuw begonnen! Dus moeten er elke ochtend opnieuw brooddozen gevuld worden. Dat kan soms een uitdaging zijn. Geen tijd, geen goesting, geen inspiratie. Het zijn allemaal herkenbare redenen om dan toch maar weer voor die snelle boterham met kaas en met choco te kiezen. Toch is het belangrijk om je kind een lunch mee te geven die gezond en gevarieerd is. Daarom voorzien wij je graag van enkele tips én wat inspiratie!

Tip 1: Hou het simpel!

Een lekkere en gezonde lunch meegeven in de brooddoos van je kinderen? Dat gaat soms een beetje zoals je voornemens met nieuwjaar. Je begint er met veel enthousiasme aan, maar uiteindelijk kiest de routine vaak de gemakkelijkste weg. Maak het jezelf dus niet te moeilijk en hou het simpel. Dat hou je langer vol!

Kies voor simpele basisingrediënten, die liefst lokaal zijn, zoals brood van bij de bakker. Volkorenbrood is daarbij een gezondere optie dan wit brood. Ook voor de groenten en het fruit kan je altijd een snelle blik werpen op de seizoenskalender. Dat is ook weer wat duurzamer.

Tip 2: Variatie is je vriend!

Elke ochtend dezelfde boterhammen smeren, dat wordt al snel saai. Steek wat afwisseling in de brooddoos. Zo daag je ook jezelf uit, waardoor je de routine wat kan breken. Nog belangrijker is dat je kinderen op die manier van een gevarieerder eetpatroon genieten, met veel meer verschillende voedingsstoffen die nuttig kunnen zijn. Ook voor hun smaakontwikkeling is het een goede zaak dat ze niet elke dag hetzelfde eten.

Het hoeft dus niet altijd een boterham te zijn die in de brooddoos verdwijnt. Probeer het eens met een zelfgemaakte Halloumi Wrap. Die kan je gemakkelijk de avond ervoor klaarmaken. Een extra sausje geef je wel best mee in een apart potje. Anders valt de wrap na enkele uren helemaal uit elkaar in de brooddoos.

Een lekkere quinoa lunch, een parelcouscous salade of een poké bowl zijn trouwens ook perfect om een dag later koud op te eten!

Tip 3: Schoonheid zit vooral vanbuiten!

Onderschat de looks van je lunch niet. Hoe beter de inhoud van een brooddoos eruitziet, hoe gemakkelijker je kinderen hem zullen leegeten. In Japan hebben ze er zelfs een heuse kunstvorm van gemaakt: bentō!

Snij de boterhammen eens op een onverwachte manier. Een driehoek geeft de illusie dat je boterham minder korst bevat. Of rol het beleg in je boterham zoals een wrap. Gebruik een cakevorm om je boterhammen een onverwachte twist mee te geven! Een sportdag op school? Dan is het misschien wel tijd voor een XXL Boterham! Zo’n dubbeldekker, waarbij de tweede laag extra groentjes kan bevatten. En vergeet ook de kleuren niet. Veel verschillende kleuren (bijvoorbeeld van verschillende groenten) doen een brooddoos er vaak al een pak lekkerder uitzien!

Tip 4: Kies voor goed snoepgoed!

Snoepgroenten zijn de perfecte manier om je kinderen wat extra vitaminen mee te geven. Onthoud daarbij dat krokant gelijk staat aan plezant. Kinderen houden van knapperig voedsel. Krokant fruit? Dat zijn stukjes appel of peer. Knapperige groenten? Snoeptomaatjes, minikomkommers of babyworteltjes. Dat zijn ideale snackjes en het is geen extra werk voor jou om het mee in de brooddoos te steken. Wil je er toch iets speciaals van maken, dan kan je er bijvoorbeeld altijd een heerlijke fruitsaté of groentebrochette met maken. Dat is ook nog eens fijn om op te eten!

Op zoek naar andere krokante snacks? Dan kan je niet missen met de Bosto Toast of de Bosto Chips! Dat zijn perfecte tussendoortjes voor een evenwichtig voedingspatroon. De Bosto Toast kan je trouwens ook gewoon als basis voor je lunchpakket gebruiken. Waarom niet met een heerlijke portie pindakaas en banaan erop?

Tip 5: De juiste verhoudingen

Niet onbelangrijk om te weten: hoe ziet zo’n evenwichtige lunch er nu eigenlijk uit? Als je toch liever een maaltijd meegeeft in de plaats van boterhammen, wat zijn de verhoudingen dan waar je op moet letten? Zorg ervoor dat de helft van de lunch uit groenten bestaat. Een kwart uit eiwitten. Denk aan kaas, eieren, vlees of vis, bonen, dat soort dingen. Het laatste kwart? Dat is voor zetmeelrijk voedsel. In die categorie passen brood, aardappelen, pasta en natuurlijk… rijst!

Tip 6: Kinderen aan de macht!

Geef kinderen de illusie dat ze alle controle hebben door ze zelf de keuzes te laten maken. Een stukje appel of peer erbij? Liever smeerkaas of een sneetje jonge kaas? Boterhammen of gaan we vandaag voor een slaatje? Door elke keer gezonde opties voor te stellen krijg je hen op slinkse wijze helemaal mee in de keuze voor een lunch die ook goed is voor hen.

Tip 7: Kies voor een mealprep

Mealpreppen is een handige life hack waar we eerder al een volledig blogartikel over schreven. Zo’n maaltijd die je op voorhand al hebt klaargemaakt, kan ook perfect dienen als alternatief voor de doordeweekse boterham. Bovendien is het erg handig als je ’s ochtends weinig tijd hebt én ben je zo minder geneigd om snelle en ongezonde keuzes te maken.

Bewaar je voorbereidde maaltijden altijd in bakjes die je goed kan afsluiten. Zo blijven ze langer goed en ga je minder morsen. Bewaar je je mealprep in de ijskast? Dat kan tot 3 dagen! De diepvriezer geeft je tot 3 maanden speling.

Op zoek naar een ideaal mealprep receptje om zelf te maken? Probeer dan deze mealprep met voorgestoomde basmati van Bosto eens uit!

Conclusie

Er zijn veel manieren om het vullen van de brooddoos gezond en plezant te houden. Zo kan je van een routineuze klus misschien wel een creatieve uitdaging maken. Belangrijk is dat je iets kiest dat je een heel schooljaar kan blijven volhouden. Af en toe wat snoepen? Dat mag natuurlijk ook. Maar snoep hoeft ook niet ongezond te zijn… Ai, is het al kwart na acht? Snel, anders zijn we nog te laat voor school!

Blijf altijd op de hoogte

Elke maand nieuwe recepten, tips én kortingen ontvangen.