Skip to content
Filter icon Filter

Wat eet je graag op een zwoele zomerdag? Iets licht verteerbaar, wat je doet bruisen van energie én ook nog eens lekker smaakt… Wij weten het: deze zomer is het tijd voor rijst en granen!

Rijst en granen to go

In de zomer eet je liever buiten dan in een warme eetkamer of cafetaria. Gelukkig zijn rijst en granen de perfecte maaltijd om mee te nemen. Lees hier hoe.

Naar je werk

Al gehoord van meal prepping? Wij zijn fan en wel hierom:

  • Je maakt je maaltijden op voorhand: in het weekend kook je voor de hele week. Zo bespaar je een hoop tijd en weet je bovendien exact wat en hoeveel je eet. Zorg zeker dat je genoeg plastic potjes in huis hebt. 🙂
  • Hoe ga je te werk? Kies 1 bron van koolhydraten zoals bruine rijst of quinoa. Voeg eiwitten toe, bijvoorbeeld kip of tofu. Kies dan gezonde vetten als avocado of vette vis en ook groenten: bijvoorbeeld courgette of spinazie.
  • Een receptidee: Quinoasalade met courgette en tomaat. Ideaal om mee te nemen naar je werk want: je eet het warm of koud, bent instant in zomersfeer en maakt je collega’s megajaloers op je lekkere lunch!

Op uitstap

Een picknick met vrienden, een uitstap naar zee of een kampeertocht… Superleuk! Blijft nog de vraag: wat eet je? Bespaar op dure (en vette) snacks en maak lekker je eigen lunchpakket. Met rijst of granen: het ideale zomerfood. De voordelen?

  • Je neemt rijst en granen makkelijk mee in een plastic bewaardoos.
  • Je varieert eindeloos in bereidingen: van lauwe rijstschotel, Griekse rijstsalade tot fruitige quinoasalade.
  • Je krijgt er bakken energie van!

Rijst of granen als aperitiefhapje

Zomers dinertje of barbecue? Dan is rijst een ideaal aperitiefhapje. Je kan alle kanten op: kies bijvoorbeeld voor quinoa gehaktballetjes met dip, california rolls, pikante nasiballetjes of rijstkoekjes met krab. Rijst of granen zijn bovendien licht verteerbaar. Dus je hebt nog véél plaats over om te smullen van die heerlijke barbecue!

Rijst of granen voor je kids

In de brooddoos

Mag het in de zomer eens wat specialer in de brooddoos van je kids? Kies dan voor rijst of granen, met bijvoorbeeld frisse rauwkost erbij. De rijst en granen zijn een bron van trage suikers en dus perfect voor een hele dag speelplezier.

Sushi voor kinderen

Superleuk om samen met je kinderen te maken deze vakantie: kindersushi! Het is niet zo moeilijk dus je kinderen kunnen zich helemaal uitleven! En daarna… smullen! Hoe doe je ‘t?

  • Kook Bosto Dessert Rice volgens de aanwijzingen op de verpakking. Deze rijst bevat veel zetmeel, waardoor ze gaan kleven bij het koken.
  • Rol balletjes van deze kleefrijst
  • Versier de balletjes als gezichtjes of dieren
  • Verstop lekkers binnenin! Een stukje komkommer of surimi bijvoorbeeld.

 

Blijf altijd op de hoogte

Elke maand nieuwe recepten, tips én kortingen ontvangen.