Skip to content
Filter icon Filter

Gezond eten, het is makkelijker gezegd dan gedaan. Een pak frietjes met mayonaise, een smeuïge reep chocolade… Mmm lekker!

Hoe komt het toch dat de lekkerste dingen, het slechtst zijn voor onze gezondheid? En hoe kan je jezelf een gezonde, evenwichtige levensstijl eigen maken?

Waarom vinden we sommige dingen lekker?

Er al eens over nagedacht hoe het komt dat je bepaalde dingen lekker vindt en andere helemaal niet? En waarom je soms zin hebt in bepaalde voeding?

Het heeft alles te maken met smaak. Onze tong proeft de smaken zoet, zout, zuur en bitter. En onze hersenen kennen er een bepaalde waarde aan toe. Lekker of niet bijvoorbeeld. In welk voedsel we zin hebben, hangt ook af van ons energiepijl en ons bewustzijn. Moe of niet lekker in je vel? Dan zal je sneller toegeven aan de verleiding. Over het algemeen vinden we vetten en suikers ook het lekkerst.

 

Hoe kan ik gezond eten?

Eet gevarieerd: balans is de sleutel 

Evenwichtige voeding is de optelsom van het aantal calorieën en hun voedingswaarde. In een ideale wereld geeft een voedingsmiddel met veel calorieën dus ook voldoende energie. In realiteit is dat vaak niet zo en kies je best voor een gezonde mix. Zo hebben noten best een hoog caloriegehalte. Maar ze zijn ook heel voedend. Eet er dus een klein beetje van en je bent lekker in evenwicht. Dat werkt ook in de andere richting: frisdrank bijvoorbeeld bevat veel calorieën, met lage voedingswaarde. Van deze lege calorieën eet je best niet te veel. Af en toe jezelf trakteren op een extraatje mag natuurlijk!

Hoe groot is de invloed van eten op mijn gezondheid? 

Groot! Er is geen weg rond: wat je eet beïnvloedt je lichaam rechtstreeks. Zelfs op hele korte termijn kan je grote verschillen zien. Een paar voorbeelden van goed eten op korte termijn: je bent minder gauw ziek, voelt je beter in je vel, je gebit straalt, je slaapt beter en je ziet er in het algemeen ook beter uit. Gezond eten voedt namelijk je nagels, haren en tanden van binnenuit. Op langere termijn zijn de gevolgen nog spectaculairder: lagere cholesterol, stabiel gewicht, minder risico op depressie, stevigere botten en nog veel meer.

 

Zorgt gezonde voeding voor een gezond leven?

Gezond en gevarieerd eten alleen is niet voldoende voor een gezond leven. Ook lichaamsbeweging en slaaphygiëne zijn belangrijk.

Beweging 

Lichaamsbeweging maakt sinds kort deel uit van de voedingspiramide. Voldoende bewegen is dus net zo belangrijk voor je als gezond eten. Hoe weet je nu wat genoeg is? Er zijn 4 types lichaamsbeweging: bewegen thuis (bijvoorbeeld tuinieren of de afwas doen), bewegen in je vrije tijd (bijvoorbeeld sporten of spelen met de kinderen), bewegen op je werk (de trap nemen of staand vergaderen) en bewegen om jezelf te verplaatsen (bijvoorbeeld naar de winkel of de school). Elke dag minimum 30 minuten matig tot intensief bewegen, houdt je fit en gezond.

Slaap

Wist je dat slaap ook rechtstreekse invloed heeft op je voedingspatroon? Als je moe bent, produceer je meer eethormonen en minder hongerstillende hormonen. Ook je zelfdiscipline daalt serieus als je te weinig slaapt. Dit bleek uit een onderzoek waarbij de ene groep mensen een week lang 8 uur sliep en de andere groep 6 uur. Een week te weinig slapen, kan dus al genoeg zijn om jou te doen toegeven aan die reep chocolade…

 

Inspiratie nodig voor gezonde recepten?

Begin met een gezond ontbijt! 

Bosto - rijstwafel met kruidenkaas, radijzen en veldsla, toast

Je hoeft ’s ochtends niet altijd brood te eten. Afwisseling is behalve leuk, ook goed voor je lichaam.

Wat dacht je van een rijstwafel met kruidenkaas? Heerlijk fris en lekker makkelijk. Zo doet je dat: neem een Bosto rijstwafel, smeer er kruidenkaas op en werk af met stukjes fijngesneden radijs en gesnipperde bieslook. Het volledige recept vind je hier.

 

Het is middag: kies voor een gezonde lunch! 

Bosto - mexicaanse quinoa salade met avocado en kerstomaatjes

Waarom mag de populaire superfood quinoa niet ontbreken in jouw lunchpakket? Het bezorgt je een heleboel gezonde voedingsstoffen. Meer dan bijvoorbeeld brood of pasta. Laat je inspireren door dit heerlijke meeneemrecept: quinoa met paprika en avocado.

 

Gezond avondeten voor een goede nachtrust

Bosto - mediterraanse rijstschotel met koriander, aubergine, kerstomaatjes, bruine rijst met spelt,

Hoe zwaarder je ’s avonds eet, hoe meer energie je lichaam nodig heeft voor vertering. En slapen met een volle maag is niet zo fijn. Kies daarom voor dit lichte gerecht met bruine rijst en spelt. Heerlijk mediterraans, met aubergine en kerstomaatjes. Hier vind je het recept:

 

Conclusie 

Gezonde voeding zorgt voor een gezond leven. Je leeft er niet alleen langer door, ook je levenskwaliteit verhoogt aanzienlijk. Hoe doe je dat dan, gezond eten? Kies voor evenwichtige voeding: dat zijn voedingsmiddelen met een gezonde balans tussen calorieën en voedingsstoffen.

Behalve gezond eten, tellen ook lichaamsbeweging en het aantal uur slaap mee in een evenwichtig voedingspatroon. Elke dag minstens 30 minuten bewegen en minimum 8 uur slapen, helpen je weerstaan aan suikers en vetten.

Blijf altijd op de hoogte

Elke maand nieuwe recepten, tips én kortingen ontvangen.