Skip to content
Filter icon Filter

Dat we allemaal massaal zijn beginnen wandelen tijdens de lockdowns, hoeft niet te verbazen, je hebt er namelijk niet veel voor nodig! Een paar sterke benen, een paar goede schoenen en vooral heel veel goesting om de mooiste plaatsen te ontdekken. Daarom sommen wij in deze blog enkele van de leukste en uniekste plekjes in België op, die zeker niet mogen ontbreken tijdens je volgende fiets- of wandeltocht!

Prachtige plekjes, dichter dan je denkt

Krijg jij ook stilaan het gevoel dat je al de wandelplekjes in de buurt al vanbuiten kent? Wij durven te wedden dat er nog wat verborgen pareltjes te vinden zijn, waarvoor je helemaal niet ver hoeft te gaan. Dus zet je zonnebril maar op, smeer die zonnecrème snel in en laat al je zorgen even achter, want deze plaatsen moet je gewoon zelf gezien hebben!

  • Natuurpark Eifel: een ongetemd stuk wildernis

Dit natuurpark werd gevormd door vulkanisch activiteit. Daardoor is het ook meteen een van de uniekste plekken in België en eentje dat zeker niet mag ontbreken op het palmares van elke doorwinterde wandelaar. Dankzij de laaghangende mist en de ruige, ongetemde wildernis die zich kilometers ver uitstrekt, bezit het park een mystieke en bijna buitenaardse schoonheid.

  • Chateau de la Hulpe: prachtig sprookjeskasteel

Voor sprookjesachtige kastelen hoef je niet altijd in Duitsland of Frankrijk te zijn. Ook in ons eigen landje zijn er een paar pareltjes te vinden. Het Chateau de la Hulpe bevindt zich in de gemeente Terhulpen in Waals-Brabant, op minder dan een uurtje rijden van Brussel. De tuin is bezaaid met sculpturen en kleurrijke bloemen. Ook het park eromheen staat bekend om zijn smaragdgroene gazons en pittoreske vijvertjes. Dé plek bij uitstek dus, voor een rustige wandeling, of om even achterover te leunen en weg te dromen.

Het zijn plekjes als deze, die nog maar eens in de verf zetten hoeveel schoonheid er in ons klein landje schuil kan gaan. Heb jij ze al bezocht?

Verborgen wandelroutes in eigen land

Heb jij de bekende wandelpaden ondertussen al platgelopen? Zoek dan niet verder! Wij hebben nog een paar goed verscholen pareltjes gevonden, waar je heerlijk kan ontspannen met een fijne inspanning!

  • Geologisch park La Roche à l’Appel

Moeilijkheidsgraad: matig
Lengte: 8,5 kilometer

Vlak tegen de Franse grens vinden we het geologische reservaat La Roche à l’Appel, een echte schat voor natuurliefhebbers. De combinatie van oeroude bomen en de aanwezigheid van een grote biodiversiteit doen het hart van elke wandelaar sneller slaan. Het hoogtepunt, letterlijk én figuurlijk, is de klim naar de top van de rots. Daar word je beloond met een prachtig panoramisch uitzicht over de Ardense wouden.

  • Het wandelpad van de abdij van Orval

Moeilijkheidsgraad: gemiddeld
Lengte: 11,5 kilometer

Wandelaars starten bij dé Notre-Dame abdij van Orval, een prachtige cisterciënzerabdij uit het jaar 1132, in het uiterste zuidwesten van België. Tijdens de wandeltocht verken je het weidelandschap in de vallei tot je uiteindelijk terugkeert naar de abdij van Orval. Daar kan je natuurlijk genieten van het heerlijke trappistenbier als welverdiende beloning!

Wandelen, da’s ook sporten!

Een flinke wandel- of fietstocht kan een zware fysieke inspanning zijn. Het is dus ook belangrijk om voor, tijdens én na voldoende te eten en drinken. Met onderstaande tips zetten we je alvast op het goede spoor!

Verwennerij voor je vertrekt

Hoe zwaarder de wandeltocht, hoe belangrijker je voorbereiding. Eet de avond ervoor bijvoorbeeld een vetarme en koolhydraatrijke maaltijd met pasta of rijst, mager vlees en héél veel groentjes. Zoals de Pokébowl met kip, mango en teriyakisaus. Drink best ook geen alcohol.

Pokébowl met kip, mango en teriyakisaus

Ook bij het ontbijt voor je wandelavontuur kies je best voor veel koolhydraten en eiwitten. Probeer bijvoorbeeld ons heerlijke overnight bulgur-ontbijt met banaan en kurkuma eens.

Tips en toppers tijdens je tocht

Als je voortdurend in beweging bent, heeft je lichaam ook voortdurend energie nodig. Eet regelmatig kleine hapjes met koolhydraten. Een banaan of een mueslireep, bijvoorbeeld… Of verwen jezelf met Bosto toast met banaan en pindakaas.   

Toast met banaan en pindakaas is een ideaal ontbijt voor een stevige wandeling

Vocht is net zo belangrijk tijdens je wandeltocht. Het regelt je lichaamstemperatuur en voorkomt uitdroging, krampen en hoofdpijn. Drink elk kwartier een paar slokken water, zelfs als het niet zo warm is. En enkel water! Ja, ook jullie bierdrinkende Bourgondiërs die nu al dromen van die frisse Orval op een mooi terras. Tip: neem beter te veel eten en drinken mee dan te weinig.

Dineren om te recupereren

Na een goeie wandeling tank je best zo snel mogelijk zoveel mogelijk energie bij, in de vorm van – weeral – koolhydraten en eiwitten. Maar ook vezels, ijzer en vitaminen zijn belangrijke ingrediënten voor je recuperatie.

En nee, een berg frietjes met een berg saus is géén goeie optie ook al bevat dat massa’s (slechte) koolhydraten en eiwitten. Wat dan wel? Gerechten met gegrilde vis zijn een gezonde keuze. Of deze héérlijke vegetarische pasta met noten en groenten.

Veel wandel- en smulplezier gewenst!

Blijf altijd op de hoogte

Elke maand nieuwe recepten, tips én kortingen ontvangen.