Spring naar de inhoud
Filter icon Filter

Dé 3 gouden regels van sporten en eten

Sporten is goed voor je lichaam en geest. En een gezonde
geest in een gezond lichaam gaat hand in hand met een gezonde eetlust. Maar wat
eet je nu best voor én na het sporten? Wij zochten het voor je uit.

Sporten op een lege of volle maag?

Van fanatieke workout-machine tot occasionele jogger, het is altijd belangrijk om vóór je training de juiste voeding binnen te krijgen.

Maak wel zeker slimme keuzes: een volledige maaltijd gaat al snel zwaar op je maag liggen. Maar sporten op een nuchtere maag is ook af te raden. Je eet dus best iets kleins dat je veel voedingsstoffen én genoeg energie geeft. Zoals onze toasts met Marrokaanse kruiden, linzen of hummus, die geven je een bom van energie en zijn heerlijk van smaak.

Zorg ook dat je de juiste balans vindt tussen vetten, koolhydraten, eiwitten en vitaminen. Kies daarom voor fruit zoals kiwi of banaan. En vermijd ongezonde snacks met snelle suikers.
Drink tijdens het sporten ook genoeg water om je lichaam voldoende te hydrateren.

Krachtvoeding na het sporten

Net een goede sportsessie achter de rug? Ga dan niet meteen uitgebreid tafelen. Eet 1 tot 2 uur na je inspanning wel krachtvoeding, zelfs als je op dat moment nog geen honger hebt. In die periode neemt je lichaam namelijk makkelijker koolhydraten op. En dat betekent… dat je terug meer energie zal krijgen!

Gerechten met een hardgekookt eitje of noten, of een slaatje met kip zijn de geknipte energiebronnen waarmee je lichaam weer helemaal kan “bijtanken”. Op zoek naar inspiratie of tijd voor wat nieuwe opties? Bosto helpt je graag met deze smakelijke gerechten!

Ontdek het recept hier.
Het volledig recept vind je hier.

Heb je niet veel tijd of zin om na het sporten nog lang in de keuken te staan? Doe dan eens aan mealprepping. Je maakt hierbij maaltijden voor verschillende dagen al op voorhand klaar. Tijdbesparend én handig als je gezond wil eten zonder veel moeite. Onze gestoomde rijst voor de microgolf is hiervoor ideaal. Lees er alles over.

Zwemmen en eten: hoe zit dat?

Vertelden je ouders of grootouders ook altijd dat je “na ’t eten niet direct mocht zwemmen”, omdat je dan sneller krampen krijgt en zou verdrinken? Het lijkt misschien logisch: je spijsverteringsstelsel heeft bloed nodig, er is dan minder bloed voor je spieren en daarom kan je verkrampen. En toch is het niet waar.

Het ergste dat je kan overkomen is een heel onaangenaam, opgeblazen gevoel. Zeker als je een zware maaltijd hebt gegeten. Kies dus gewoon voor een lichte maaltijd of een gezond tussendoortje voor je in ’t water duikt.

Wat je wel moet vermijden voor je gaat zwemmen… alcohol! Dat heeft effect op je coördinatie, lichaamsbeweging en inschattingsvermogen. Wil je toch nippen van een lekker drankje tussen je baantjes door? Kies dan voor een mocktail.

En na een heerlijke zwemsessie kan je jezelf altijd rijkelijk belonen met een lekker dessertje.

Het volledig recept ontdekken? Dat doe je hier.

Geniet je graag van interessante kortingen, het laatste nieuws over onze producten en meer tips en inspiratie, schrijf je dan zeker in op onze nieuwsbrief.

Gerelateerde producten

Nutri-Score
Voorgestoomde bruine Basmati
Bereidingstijd: 1,5'
Nutri-Score
Quinoa wit
Bereidingstijd: 10'
Bosto - verpakking Quinoa 3 kleuren
Nutri-Score
Quinoa 3 kleuren
Bereidingstijd: 10'
Nutri-Score
Toast met zout
Nutri-Score
Toast zonder zout
Nutri-Score
Toast provence
Nutri-Score
Toast mais + quinoa
Nutri-Score
Toast zongedroogde tomaat
Nutri-Score
Toast hummus
Nutri-Score
Toast Marokkaanse kruiden
Nutri-Score
Linzentoast
Nutri-Score
Bio Basmati
Bereidingstijd: 10'
Nutri-Score
Bio Quinoa
Bereidingstijd: 10'

Zin in weetjes, inspiratie én kortingen?

Met de Bosto nieuwsbrief en receptenmail weet je voortaan alles over rijst, granen en gezonde voeding. Je hoeft bovendien nooit meer na te denken over welk rijstgerecht je op tafel wilt toveren. Handig, toch? En je krijgt er soms nog kortingen bij ook! Schrijf je snel in!