Skip to content
Filter icon Filter

Er wordt wel eens gebromd dat superfoods een hype zijn. Maar is dat zo? Heel populair, dat zeker! Kijk maar naar het groeiende aanbod in de supermarkt. En begrijpelijk ook: wie wil nu geen strakkere huid én een lagere cholesterol?

Mensen zijn nu meer dan ooit bezig met gezonde voeding. En beseffen dat wie gezond eet, ook langer leeft. Superfoods dus! Rennen we nu met z’n allen naar de winkel om een voorraad in te slaan… of was het toch vooral slimme marketing?

Bosto_blog_superfoods quinoa

Wat zijn superfoods?

Superfoods komen oorspronkelijk uit Amerika. Bijna heel Hollywood zweert erbij: ze zouden onder meer goed zijn voor je huid, je energie boosten en zelfs je hongergevoel een tijdje wegnemen. Hoe dat kan? Superfoods zijn eigenlijk onbewerkte voedingsstoffen met een uitzonderlijk hoge concentratie vitaminen, mineralen, aminozuren en nog veel meer beschermende stoffen.

Om je een idee te geven: ‘gewone’ gezonde voeding bestaat uit 2 of 3 bijzondere stoffen. Superfoods uit minstens 12! De populariteit van superfoods komt trouwens niet uit de lucht vallen: ze worden al eeuwen gegeten door de Maya’s, Azteken en de Eskimo’s. Waarom dan nu pas in Europa? Omdat het lang duurde voor wij de verwerkingsmethoden doorhadden. Gedroogd gaan ze namelijk best een tijdje mee!

Voordelen van superfoods

Wat doen superfoods met je lichaam?

Het is belangrijk voor onze gezondheid dat we genoeg beschermende stoffen opnemen. Jammer genoeg vinden we die vandaag bijna niet meer in onze voeding. Dat verklaart voor een groot stuk de populariteit van superfoods: ze zijn de perfecte manier om tekorten in ons lichaam aan te vullen. En evenwichten te herstellen.

Wat doen superfoods dan precies?

Ze boosten onder meer je energie, versterken je immuunsysteem, zuiveren je lichaam en bezorgen je een vol en verzadigd gevoel. En alsof dat nog niet genoeg is, zijn ze nog lekker ook.

Val je af van superfoods?

Wil je een paar kilootjes kwijt? Dan zijn superfoods zeker een aanrader. Je krijgt meer gezonde voedingsstoffen binnen terwijl je minder eet. Superfoods zorgen ook voor een stabiele bloedsuikerspiegel en een verzadigd gevoel. Waardoor je minder zin hebt om te snacken tussen maaltijden door.

Hou er wel rekening mee dat superfoods geen wondermiddeltjes zijn. Enkel superfoods eten en je volstoppen met fastfood is dus geen slim plan. Combineer ze met een gezonde levensstijl: genoeg bewegen, op tijd naar bed en 2 liter water drinken per dag.

Bosto_blog_val je af van superfoods_2

Voorbeelden van superfoods

Quinoa

Quinoa werd in korte tijd razend populair. En terecht, het is de kampioen van de superfoods. Geliefd door de Inca’s in de Andes 5000 jaar geleden en vandaag nog altijd een winnaar. Dat komt omdat quinoa heel veelzijdig is, makkelijk te maken en barstensvol vitaminen en aminozuren. De eiwitten in quinoa zijn zelfs gezonder dan die in vlees. Het gewas levert je trouwens tot 4 keer zoveel calcium als tarwe! En dankzij z’n gezonde vezels blijf je lekker lang verzadigd.

Spelt

Spelt is een oergraan dat meestal biologisch wordt verbouwd. Het vezelgehalte is enorm hoog waardoor het graan heel voedzaam is. Spelt bevat veel vitaminen en mineralen. En dat niet alleen. Wist je dat spelt 6 van 8 aminozuren bevat die je een goed en blij gevoel bezorgen? Spelt is trouwens niet glutenvrij, maar wel een aardig alternatief voor mensen met tarweallergie. Ook prima keuze voor mensen met diabetes: want het houdt je bloedsuikerspiegel stabiel.

Linzen

Linzen zijn gezond, goedkoop en gemakkelijk! Ze bezorgen je een verzadigd gevoel én veel energie. Ze horen dus terecht tot de superfoods. En dat is nog niet alles. In linzen zit net zoveel eiwit als in kip. Perfect alternatief dus voor vegetariërs. Ze bevatten zelfs 50% meer foliumzuur dan spinazie! Linzen klaarmaken is trouwens een makkie: koken en klaar!

Tip: bereid de linzen koud, in een salade. Of warm, in een soep of curry.

Conclusie

Superfoods passen helemaal binnen een gezond voedingspatroon. Maar je enkel focussen op superfoods is geen goed idee. Het woord superfood wekt misschien de indruk dat je geen andere voedingsstoffen meer nodig hebt, maar het is net zo belangrijk om je ‘gewone’ groenten en fruit te blijven eten. Probeer daarom gezond en gevarieerd te eten en vooral: geniet van een heerlijke maaltijd!

Bosto_blog_superfoods linzen

Blijf altijd op de hoogte

Elke maand nieuwe recepten, tips én kortingen ontvangen.